الخميس، 22 مارس 2012

كيكتي باظت

لما كنت في اولي اعدادي قريت طريقة عمل الكيك الاسفنجي علي  ورقة كريم شانتيه وما شاء الله عليا عملتها مظبوطة من اول مرة وطلعت تمام التمام وفضل علي الحال دا كل ما اعملها تطلع منفوخة وحلوة وعمرها ما باظت مني . كنت بعملها ب 5 بيضات وبتملي الصينية الكبيرة كلها . لكن كحال الدنيا ابتديت افقد موهبة عمل الكيكة شيئا فشيئا الي ان وصل بيا الحال اني مبقتش اعرف اعملها خالص . السنة اللي فاتت كنت عايزة اعمل لاخويا عيد ميلاد  وجبت كل مكونات الكيكة وكان عندي امل انها تطلع حلوة ,,,,, كنت بقي كسفتني بنت الايه وهبطت قلت لازم اصر علي الحاجة  يا انا يا هي  , عيد ميلاد عمتي في نفس شهر اخويا رحت قررت بردوا اعمل كيكة اسفنجية  وراجعت غلطات المرة اللي فاتت علشان اتجنبها ز اعمل ايه دلوقتي الكيكة بردوا باظت هههههههه وحلمي ضاع اني افرحها بقت عاملة زي البسكويت وكل ما بتبرد اكتر كل ما بتلزق علي بعضها اكتر . اخويا بقي مينفعش يعدي الموضوع كدة من غير ما يتريق , جاب عود كبريت وغرزه في الكيكة اللازقة علي بعضها وولهعهم , شكلها كان وحش خالص وعمتي زعقتله ههههههههههههههه. 
بما اني بستفاد من غلطاتي السنة دي قررت اني مفقدش الامل واحاول مرة تانية عملت 4 كيكات وكلهم بايظين زي سابقاتهم . اللي مستغرباله انهم في البيت عندهم امل اني في يوم من الايام هرجع اعرف اعمل الكيكة 
يا سلااااااااااااام احلي حاجة في الدنيا انك تلاقي حد بيشجعك حتي لو اللي بيشجعك عارف انك مش هتقدر تعمل الحاجة دي  وكمان مش هامه البيض اللي عمالة اكسر فيه علي الفاضي 
بجد بحلم اني اعمل كيكة  اللي يعرف يقولي ازاي علشان انا خلاص  تعبت

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق